8.5.2018

Musiikkia ystävien kanssa

Yksi pitkäaikainen haave on toteutunut: olen julkaissut levyn.

En toki yksin, vaan ystäväni Kari Pyrhösen kanssa. Veljeksiltä paloi koti -cd:n julkkareita vietetiin 11. huhtikuuta Salossa Bar Bizarressa. Lavalla oli minun ja Pyrtsin lisäksi Pyrtsin poika Mikael Mattila, joka on sovittanut levyn ja toiminut sen taiteellisena tuottajana.

Taloudellisessa mielessä tuottaja olen minä, ja levyn julkaisija on toiminimeni Ison Kiven Kustannusliike.

Pyrtsi - tai Kari niin kuin minä mieluummin puhuttelen - kysyi muutama vuosi sitten, saako hän säveltää runojani ja julkaista niitä mahdollisesti levyllä, jos hän vielä sellaisen tekee. Siihen mennessä hän oli tehnyt kaksi pitkäsoittoa omista kappaleistaan. Minä olin julkaissut kolme runokokoelmaa.

Sanoin, että antaa mennä vain. Jo ensimmäiset demot saivat minutkin innostumaan: tekstit saivat uutta elämää, ja toisaalta Kari oli säveltänyt niihin aivan uudenlaista musiikkia.

Vuodenvaihteessa 2015/2016 pidimme coach Päivi Hoikkalan kanssa muutaman istunnon, joissa pohdin hänen taitavalla ohjauksellaan, mitä tekisin elämässäni. Mitään hätää ei ollut, mutta jotain puuttui. Päivi auttoi löytämään sen.

Kerroin, että haluaisin järjestää omista runoistani esityksen, jossa olisi myös musiikkia ja että tunnen kyllä tyyppejä, joita voisin pyytää mukaan. No mikset tee? No miksi en?

Koska olen itsekin soittanut kitaraa ja tehnyt biisejä teinivuosista asti, ehdotin Pyrtsille, että kokeilemme soittaa ja laulaa yhdessä. Niin syntyi duo Pyrhönen & Lehtonen. Syksyllä 2016 järjestimme yhteisen konsertin Iäni-duon kanssa Salon teatterin lämpiössä. Toisen pidimme syksyllä 2017.

No mikset tee? No miksi en?

Duolle säveltäminen inspiroi Pyrtsiä niin, että samalla hän sävelsi ja sanoitti
materiaalia soololevylleen. Sen julkkarit ovat 16. toukokuuta Semifinaalissa Helsingissä. Pyrtin levyllä on kolme minun tekstiäni.

Historia-levyn bändin lisäksi julkkari-illan aikana esiintyvät Pelle Miljoona (!!!) ja Esa Kaartamo. Esitämme Karin ja Mikaelin kanssa myös Veljesten biisejä ja runoja.

Niin, biisejä ja runoja. Duo-levyllämme on 10 raitaa: kuusi sävellettyä runoa ja neljä lausuttua. Sävellyksistä viisi on Pyrtsin ja yksi minun. Laulan siinä myös leadin. Muissa biiseissä laulaa soolot Kari, ja minä vetelen stemmoja.

Kaikki ottaa oman aikansa, ja kaikella on aikansa. Täytän tänä vuonna 58. Nyt alan pikku hiljaa tietää, mitä haluan.

Ensimmäiset laulutekstit kirjoitin oppikouluaikoina kolmen kaverin bändille. Sen trion jäsenillä on ollut kova kohtalo: Pertti ja Seppo kuolivat liikenneonnettomuudessa koulujen juuri alettua syksyllä 1976. Ulkomusiikillisena seikkana mainittakoon, että asun Halikon hautausmaan lähellä, ja kun katson yläkerran makuuhuoneen ikkunasta kadun yli, voin nähdä poikien haudalle.

Vuonna 1981 minulla oli muutaman kuukauden bändiprojekti Kari Saarisen ja Arto Pasman kanssa. Arto ei ole enää keskuudessamme. Karin - siis Saarisen eli Kaken - kanssa olemme tehneet viime aikoina muutamia kapakkakeikkoja kahteen mieheen. Kohta 40-vuotinen ystävyytemme on kantanut näin pitkään, vaikka välillä emme ole nähneet emmekä kuulleet toisistamme vuosikausiin. Kake on levyttänyt kaksi singleä, joiden sanat ovat minun. Kirjoitin ne hänen sävellyksiinsä 1990-luvun alussa.

Tähän kun lisää vielä, että laulan nykyään Salon Viihdelaulajissa ykkösbassoa, niin siinähän se on: musiikki on tullut elämääni takaisin myös tekemisenä. Which in nice.

Ja sitten mainos: Veljeksiltä paloi koti -levyä voi tilata minulta (17 euroa, sis. postikulut) tai Levykauppa Äxästä (14,90 euroa + postikulut).

Olemme myös Youtubessa  ja Facebookissa.



Ei kommentteja: