28.5.2017

Iso käsi

Pakina julkaistu Salon Seudun Sanomissa 28.5.2017

No niin, nyt se on ohi. Olen noussut ajasta iäisyyteen niin kuin Sauli Niinistö sanoi. Täältä onkin hyvä katsella, mitä siellä alhaalla tapahtuu.
Jotain ajattelin sanoa, maltillisesti toki. Minusta on sanottu, että olen aina halunnut välttää ylisanoja. Se on mahdottoman hyvä periaate.

Ennen hautajaisia televisiossa näytettiin vanhoja ohjelmia, joissa olin esiintynyt.
Yhdessä peruutin pienellä traktorilla peräkärryn vajan ovesta sisään. Olin juuri aloittanut toisen kauteni presidenttinä. Kovin pieniltä ne koneet näyttivät minun käsissäni.
Isoista käsistä, minun ja muiden, se piispa Eero Huovinenkin puhui monelta kantilta. Ja ihan aiheesta. En ole kuullut, että kukaan olisi erikseen maininnut Martti Ahtisaaren tai Tarja Halosen käsistä, vaikka heidänkin ulkonäöstään on leikkiä laskettu.
Toinen ohjelma oli Jatkoaika, jotka isännöivät Lenita Airisto, Aarre Elo ja Hannu Taanila. Se oli oman aikansa Enbuske, Veitola, Salminen.
Puhuttiin otsakiehkurastani ja charmistani. Sapluuna oli samanlainen kuin nykyään. Äänekkäästi pitää nauraa, vaikka mitään hauskaa ei sanottaisi. Muuten ei synny viihdettä.

Niinistö viittasi kirkossa puhuessaan minun tapaani ilmaista asioita. Sitä, kuinka sanomaani on toisinaan kuvattu vaikeaselkoiseksi tai tulkinnanvaraiseksi.
Jotakin tästä saattaa tietää presidentti Niinistö itsekin. Kun hän nyt puhui minusta, ei aina oikein erottanut, milloin sanat olivat lainattuja, milloin hänen omiaan.
Kun Niinistö sanoi, että kansa on viisas tulkki, ketä siinä tulkittiin? Niin se taitaa olla, että varsinaissuomalaista ymmärtää hyvin, jos on itse Varsinais-Suomesta.

Moni asia minua mietityttää, kun katson nykyajan rientoa. Esimerkiksi tämä Yhdysvaltain presidentti Donald Trump. Mitä hänestä pitäisi ajatella? Onko hänen toimintansa sellaista, mitä suurvallan johtajalta edellytetään? Olen fundeerannut, että ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.
Tällä tavalla ääneen ajateltuna tuo kuulostaa kyllä jo kovin vanhanaikaiselta. Nyt ne sanovat, että jos olo on epävarma tai jos pelottaa, hauku joku sosiaalisessa mediassa.

Ei kommentteja: