1.6.2014

Viinapannu myytävänä

Joukkoineen metsää haravoinut nimismies kohtasi suurta sokerisäkkiä kantavan miehen.

– Mitä nimismies etsii? kysyi epäilyttävä mies.

– Täällä pitäisi olla pontikkatehdas, vastasi nimismies.

– Niin pitäisi, niin pitäisi, säesti sokerisäkin kantaja.

Tällaista oli elämä ennen. Nyt on toisin. Poliisipäällikkö ei löydä Suomesta kohta laillistakaan viinapannua. Hallitus on valmis myymään alkoholiyhtiö Altian, ja nyt pelätään, että ostaja on ulkomaalainen, joka sulkee tehtaan Suomessa ja vie Altian Baltiaan.

Virolainen Liviko on kiinnostunut suomalaisesta viinatehtaasta. Kuluttajalle ratkaisu olisi hyvä, sillä tottumuksia ei tarvitsisi muuttaa. Jo nyt Tallinnasta raahataan lavakaupalla suomalaisena pidettyä olutta.

Yksi kevään suurista yhteiskunnallista keskusteluista onkin käyty siitä, saako bussimatkustaja tuoda Suomenlahden yli juotavaa enemmän kuin itse jaksaa kantaa.

Altiasta vasta puhutaan, mutta Destia on jo myyty. Destia on entinen Tie- ja vesirakennushallitus, sittemmin Tie- ja vesirakennuslaitos.

Todennäköistä on, että Destiankin tuotanto siirtyy ulkomaille. Suomessa tien teko on kallista ja vaikeaa. Se kannattaa siirtää minne tahansa, missä ei ole routaa. Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Pekka Haavisto kävi jo alkuviikosta Sudanissa.

Kun liikenteeseen lähdettiin, lennetään Finnairiin. Suomen valtio omistaa siitä toistaiseksi enemmistön, mutta on vain ajan kysymys, milloin sekin myydään. Koneet ovat jo enimmäkseen ulkomailla.

Sitten on vielä valtion omistama, rautateitä rakentava VR-Track. Jos sekin myydään, saattaa olla, että Turusta Helsinkiin ja takaisin nopeasti Salon läpi kulkevan junan radan rakentaa ensi vuosisadalla yksityinen rakennusfirma.

Salon alueella urakka voidaan myös antaa muodikkaasti niin kutsutulle kolmannelle sektorille. Urheiluseura Kiskon Kiskojilla olisi valmiiksi ainakin hyvä nimi.

Pakina julkaistu Salon Seudun Sanomissa 1.6.2014

Ei kommentteja: